Eirik's Blog

Här finns mina tankar ur roten, ibland ganska spontana sådana, ibland mera övertänkta. Bloggen är ett sätt att skriva av sig frustration över företeelser eller problem i samhället och min omgivning men även ett sätt att beskriva vad jag tror kan hjälpa eller vara en lösning på problemet

Min bilder
Namn:
Plats: Ärla, Sörmland, Sweden

I'm retired after 42 years at Volvo as a Product Engineer and Systems Architect (PDM). I have a small consultancy operation with me as only employee.

fredag, januari 30, 2009

Är svenskar helt obegåvade när det gäller att förstå det talade ordet?

Jag har just sett ett program, en s.k. talkshow, med Skavland.

Programmet var textat så snart Skavland sade något . Han är visserligen norsk men han anstränger sig att använda svenska ord där det kan vara viktigt för förståelsen.

Frågan är därför:
  1. Är svenskarna obegåvade när det gäller att förstå en norrman som gör sitt bästa för bli förstådd av svenskar??
  2. Eller är det så att SVT anser att svenskarna är just så obegåvade??

Svaret måste ju vara ja på en av frågorna!