Eirik's Blog

Här finns mina tankar ur roten, ibland ganska spontana sådana, ibland mera övertänkta. Bloggen är ett sätt att skriva av sig frustration över företeelser eller problem i samhället och min omgivning men även ett sätt att beskriva vad jag tror kan hjälpa eller vara en lösning på problemet

Min bilder
Namn:
Plats: Ärla, Sörmland, Sweden

I'm retired after 42 years at Volvo as a Product Engineer and Systems Architect (PDM). I have a small consultancy operation with me as only employee.

torsdag, juni 18, 2009

Darwinutställningen på Tøyen i Oslo

Zoologisk museum i Oslo har köpt fossilet Ida for ca 4 miljoner norska kronor. Det ställs ut som en del i en utställning om Darwin och utvecklingsläran.

Man hade trott att det skulle bli enorma köer för att få titta på denna länk i utvecklingen mot människa. Det blev det inte. Jag var där andra dagen som utställningen var öppen. Då var vi kanske 20 personer som väntade på att museet skulle öppna.

Utställningen var ganska dåligt gjord. Visst fick man titta på Ida i en låda bakom glas - väl bevakad av säkerhetspersonal. Ida är liten - ca 30 cm från svanstipp till huvudsvål. Fossilet var bemålad för at framhäva själva fossilet mot bakgrunden - bara det! Den forskning som gjorts på fossilet saknades helt. Inga datoranimerade 3:D-bilder på fossilet. Det borde ju vara något som skulle kunna visa fossilet på ett populärt sätt. Jag utgår från att de som studerat Ida även har byggt en datormodell av henne.

I samma utställning hade man hängt några planscher från 40-talet och nazisternas syn på raser. Helt smaklöst och dessutom helt felaktigt. Människan är en enda ras trots olika hudfärg och smärre skillnader i ansiktsdrag etc! Den syn på "raser" som nazister och även andra hade på 40-talet har ju inte det minste med evolutionsteorin att göra. Varför dessa planscher hängdes upp på denna utställning begriper jag inte. Det var riktigt smaklöst och tyder på att de som gjort utställningen inte vet vad evolutionsteorin går ut på!

Jag blev riktigt förbannad efter ett tag när jag tänkt på vad de presenterade på denna Darwin-utställning! Mycket dåligt för 50 NOK!

Sedan jag skrev ovanstående har det kommit fram att det mesta som presenterades var fel eller rejät överdrivet. En riktig skämmis för norsk vetenskap på området för biologisk utvecklingslära!