Eirik's Blog

Här finns mina tankar ur roten, ibland ganska spontana sådana, ibland mera övertänkta. Bloggen är ett sätt att skriva av sig frustration över företeelser eller problem i samhället och min omgivning men även ett sätt att beskriva vad jag tror kan hjälpa eller vara en lösning på problemet

Min bilder
Namn:
Plats: Ärla, Sörmland, Sweden

I'm retired after 42 years at Volvo as a Product Engineer and Systems Architect (PDM). I have a small consultancy operation with me as only employee.

tisdag, juli 07, 2009

Staten Israel - judarna - det israelska folket

Det är inte enkelt det här!

Jag boikottar staten Israel! Kan jag undvika att köpa något som kommer från Israel så gör jag det!
Jag tycker att staten Israel beter sig på samma sätt som andra översittar-regeringar gör och har gjort. De struntar i allt som inte passar dem:
  • Human rights, allmän humanitet och etik och hänsyn till andra människor
  • Internationella överenskommelser
  • Avgivna löften
  • Hänsyn till vad FN och internationella organisationer tycker är allmän hyfs
  • mm

Israels ledare vill gärna sätta likhetstecken mellan Israel och "Det Judiska Folk" som då skall antas vara de som bebor landet Israel. Detta är ju helt fel !

  • Det bor en massa människor i landet Israel som inte är judar.
  • Det finns många invånare i landet Israel som inte delar den Israelska ledningens syn på bosättningarna och byggande av Israels Ulbricht-mur etc.
  • Det finns massor av människor i landet Israel som inte är ortodoxa judar. De ortodoxa judarna struntar ju helt i andra människors äganderätt, till deras mänskliga rättigheter och deras känslor. Jag har svårt att se att de är så mycket bättre än andra världskrigets nazister. Men det finns ju många människor i Israel som inte är sådana!
  • Det finns många människor i landet Israel som har en normal uppfattning av etik även om landets ledning saknar sådan.

Tyvärr är det så att staten Israels ledning har ett massivt stöd från amerikanska judar som antingen struntar i vilka metoder Israels ledning använder för att nå sina mål eller är ovetande om vad som egentligen händer. Nu har W. Bush ersatts av en mann med andra värderingar och som kanske inte låter de amerikanska judarnas stöd även vara USAs officiella policy.

Jag har inget emot judar! De är medmänniskor på samma villkor och med samma värde som jag själv.
Jag kan respektera andra människors åsikter.
Men jag kan inte respektera andra människors brist på respekt för andra människor och våld och mishandel av oskyldiga.

Israels angrepp på Gazaremsan var till sättet och omfånget ett fruktansvärd brott. Israels ledning borde ställas inför den internationella domstolen i Haag för folkmord.

Detta är i alla fall vad jag tycker!

Jag kör min egen bojkott av Israelska varor. Hoppas att det är flera som tycker som jag!